اهمیت و ارزش اوستا در فرهنگ ایران زمین

Veröffentlicht von

آریاییان اولیه چادر نشین و بیابانگرد بوده اند که در ایران از زندگی قبیله ای به شهر نشینی و کشاورزی روی آورده اند و اندشیه آنان در دوره چادرنشینی , دوگانه پرستی (دو آلیستی) با برخورد پرهیز گرایانه  یا برعکس ,نسبت به جهان مادی رشد کرده بود

 , این تحول یعنی گرایش به کشت و زرع و شهر نشینی نیاز به قانون مدنیت دیگری دارد و طبیعی است که نیاز به مصلحی دارد و اشو زرتشت پیام آور خدا کتاب اوستا را برای مردمان به ارمغان می آورد.

 در یسنا,هات 29 بند 1 در مورد اوضاع آشفته و نابسامان آن زمان چنین آمده است : “گوشورون به درگاه اهورا مزدا گله می کند که چرا مرا آفرید؟ چه کسی کالبد هستی بخشید؟ خشم و ستیز و چپاول و غارت و گستاخی و تجاوز همه جا را گرفته , مرا جز تو پشت و پناهی نیست بنابر این نجات بخشی که بتواند مرا از این تنگنا رهایی بخشد به من نشان ده”

بر اساس این بند از گاتها , زرتشت زمانی که جامعه دچار افکار پلید و موهومات قرار گرفته بود به اصلاح می پردازد  و چند خدایی را به خدای واحدی به نام اهورامزدا تبدیل میکند وپرستش غیر آن را رد میکند.

dindabire
کمربند کشتی و اوستا

 اهمیت اوستا در این نکته نهفته است که اوضاع بی سرو سامان دنیا سامان می بخشد و انسان را از خرافه پرستی و نادانی باز میدارد و چشمان مردمان را به حقیقت و راستی باز مینماید و درس زندگی ,روش نیکو زیستن میدهد .

اخلاقیاتی که دراوستا است و بر روی فرهنگ مردم ایران زمین تاثیر بسزایی گذاشت شامل اندیشه نیک ,گفتار نیک , کردار نیک بوده که باعث سلامت جمعی و اجتماعی و بهبود روابط و مناسبات اجتماعی ازجمله صداقت بیشتر در جامعه ,وجدان کاری و تلاش در جامعه و جلو گیری از سوءزنها, و بد بینی ها در جامعه می باشد .همچنین وارد کردن جامعه به تلاش و کوشش  برای پیشرفت و آبادانی جهان , پیکار مداوم و پیگیر علیه بدیها و زشتیها و نابکاریها و نیروهای اهریمن , بینش و بصیرت بخشیدن به کوردلان و جاهلان و نا آگاهان ,به جای زهد گرایی و برون گرایی درون گرایی و برخورداری از آزادی و آزاد منشی بدون سلب آزادی دیگران ,ایستادگی در مقابل زور و دفاع از حق و حقیقت از نتایج و پیامدهای آن می باشد و آنقدر این دستورات اخلاقی در اوستا در فرهنگ ایران زمین ریشه دوانده بود که حتی قبایل وحشی که به ایران حمله می کردند نیز متاثر می شدند بطوریکه ریشه قبیله خود را ایرانی معرفی می کردند .

hpsc5362

بطور کلی نسک های اوستا کهن ترین و با ارزش ترین گنجینه ی زبان و فرهنگ ایران زمین است و بهترین و نیکو ترین کتابی که در دست بشر قرار گرفته و به ما درس راستگویی و نیک اندیشی را می آموزد و بندگان خود را از اسارت و افکار موهوم و اندیشه های پلید و ناروا می رهاند و فروغ یزدانی را (نور) سرچشمه تجلی ذات بی چون و چرای پروردگار می داند .

می توان گفت مهمترین آرمان اشو زرتشت که در کتاب اوستا ذکر شده رهایی زمین و جاندارانی که در آن زندگی می کنند , از ستم و خشم و بیداد گری و آموزش یک زندگی آرام و خوشبخت  ساختن یک جامعه پیشرو و آباد می باشد در سراسر متون اوستایی از دو شیوه اندیشیدن , سخن گفتن ,و عمل کردن یاد شده که یکی بر پایه راستی و درستی استوار است و دیگری بر پایه دروغ , و آزادی گزینش هر یک از این دو راه را بعهده مردمان قرار داده است .

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید و برای ما نظرات خود را بنویسید.

Kommentar hinterlassen

Deine E-Mail-Adresse wird nicht veröffentlicht. Erforderliche Felder sind mit * markiert

Diese Website verwendet Akismet, um Spam zu reduzieren. Erfahre mehr darüber, wie deine Kommentardaten verarbeitet werden.